Hans Mathisen med åpne øyne

Publisert 12. mars 2023

Introverte musikere, evige soloer, halvtoner, atonal musikk og lukkede øyne. Slik er det ikke helt uvanlig å tenke om jazzsjangeren. I følge jazzmaestro, Hans Mathisen, er jazz alt annet enn innadrettet.

Vi møter musiker, komponist og arrangør Hans Mathisen over en kaffekopp for å prate om den nye konsertserien, «Hans inviterer», som har premiere i Harmonie arena i Sandefjord 23. mars. Vi diskuterer hva slags bilde vi skal benytte når vi skal fortelle om første konsert ut - konserten der Hans inviterer Bendik Hofseth, sammen med pianisten Helge Lien og perkusjonisten Sidiki Camara.

- Jeg trenger nye bilder. Jeg har ingen der jeg ser i kamera. Jeg har stort sett øynene lukket, sier han.

Så dette med lukkede jazzøyne er altså ikke tatt helt ut av det blå likevel?

Ikke introvert! Hans Mathisen mener at jazz er alt annet enn introvert. Fokuset er nemlig mer på de du spiller sammen med, enn deg selv og egen prestasjon. Foto: Thomas Aas.

Hans forteller at jazzmusikeres innbitte konsentrasjon, handler om intens lytting. Ikke til seg selv nødvendigvis, men til musikerne du spiller sammen med.

Aldri to like konserter

Oldtidsfilosofen Heraklit er mannen bak den berømte setningen: «Du kan ikke senke deg ned i den sammen elven to ganger». Elven vil nemlig aldri være slik den var første gang du gikk uti. Sånn er det også med jazz. I hvert fall i den grenen av sjangeren Mathisen og hans venner spiller. Musikken blir til der og da. Du vil, med andre ord, aldri høre låta spilt på samme måte igjen.

Akkurat som du må lytte godt, dersom du skal kunne bidra i en vanlig samtale på en fornuftig måte, er dette avgjørende for jazzmusikere.

- Å spille jazz, er en samtale mellom dem som spiller. En dialog jeg liker å delta i. Det årsaken til at jeg ikke liker å spille solokonoserter. Da får jeg helt hetta, forklarer Hans og overlater denslags til for eksempel pianister.

Igjen dreier det seg om lytting og om å improvisere rundt det du hører. Alt handler om å frigjøre seg fra det skjematiske. Tenk på det neste gang du er på jazzkonsert.

Musikere med identitet

Så når «Hans inviterer», er det viktig for ham å finne musikere han liker å «samtale med». Det vil si musikere som har et eget sound. En musiker med særegen identitet. En musiker som ikke forsvinner i samtalen. Som i en vanlig oral samtale, gjelder naturligvis også reglelen om å ikke snakke i munnen på hverandre.

Virtuos! Bendik Hofseth er første musiker ut i serien «Hans inviterer». Han var et soleklart valg for Hans Mathisen. De to spilte sammen for første gang så tidlig som i 1986 - på Café Galleri i Sandefjord. Hofseth deltar dessuten på Mathisens plate «Moving Forward». Pressefoto

Derfor falt valget om første artist ut i den nye konsertserien, ganske resolutt på Bendik Hofseth.

Hva som kommer videre i konsertserien er ikke akkurat hemmelig, men heller ikke helt klart. Derfor blir det ikke noe namedropping på dette tidspunktet. Men at det blir valg fra øverste hylle, det kan gjerne røpes.

- Her blir det vidt forskjellige uttrykk og artister med en historie. Både nasjonale artister, internasjonale, instrumentalister og vokalister, forteller Mathisen.

Men 23. mars inviterer altså mannen, som selv ikke anser seg selv som talentfull, men hardtarbeidende og god til å forberede seg, Bendik Hofseth opp på scenen i Harmonie arena. Med seg har de to svært dyktige musikere: pianisten Helge Lien og perkusjonisten Sidiki Camara.

Det er bare å rense ørene, fininstille hjernen på riktig frekvens, lytte og kose seg infernalsk.

Flere artikler